חדשנות פדגוגית באגודה לקידום החינוך
מהי חדשנות פדגוגית?
העולם סביבנו משתנה ומתפתח במהירות, ואנו נקראים לחדש ולרענן כל העת את המסגרות החינוכיות ואת התפיסות החינוכיות שלנו. כארגון חינוכי מוביל, מטרתינו היא להמשיך ולהוביל תהליכי חדשנות פדגוגית במערכת החינוך.
חדשנות פדגוגית משמעותה שינוי יסודי בתפיסת ההוראה והלמידה, ושינוי בקשרים וביחסים שבין המורה, התלמיד והידע, ההופכים לרשת אחת שבה כל אחד לומד ותורם מיכולותיו.
החדשנות הפדגוגית דורשת:
- שינוי בדרכי ההוראה- שינוי בדרכי הלמידה ובהתייחסות למטרות הלמידה
- שינוי ביחס לידע, שאינו נתפס עוד כמוצר קיים אלא כתוצר של תהליכי הלמידה.
פיתוח מודל החדשנות כולל בתוכו התחדשות בית ספרית, כלומר בחינה מחדש של המרחב הבית ספרי והתאמתו לדרכי למידה משתנות, ויצירת מרחבים שמרחיבים את גבולות הכיתה ומאפשרים יצירת תהליכי למידה מגוונים.
העקרונות המנחים של החדשנות הפדגוגית
בבסיסה של תפיסת החדשנות הפדגוגית כמה עקרונות בסיסיים:
מקום התלמיד כיוצר ידע ותהליכי למידה
התלמיד נדרש להיות פעיל יותר בתהליך הלמידה ולהיות מסוגל להתייחס לידע ולמידע אותו הוא פוגש בצורה ביקורתית ויצירתית.
התלמיד יכול בכל רגע נתון "לצאת" מהכיתה לעולמות אחרים לפגוש אנשים ומקומות ולפעול במקביל במספר מרחבים.