רשת האינטרנט יוצרת מבני חשיבה חדשים. היא מביאה לשינוי בדרך שאנחנו צורכים מידע ומנהלים אותו, והופכת את המידע לנגיש בכל זמן ובכל מקום. כולנו מחוברים לרשת וכתוצאה מכך יוצרים כל הזמן עקבות במרחב האינטרנטי.
השימוש בטכנולוגיה מאפשר לנו לקיים תהליכי למידה מגוונים יותר, בעלי מאפיינים שיתופיים, למידה עצמאית ואישית יותר, כזו היוצאת מגבולות הכיתה ומאפשרת ללומדים להתקדם בקצב שלהם ולפי מידת העניין האישית.
האתגר העומד בפני צוותי ההוראה הוא למצוא את הדרך הנכונה לשילוב של הטכנולוגיה ולניצול האפשרויות שהיא מזמנת במרחב הלימודי הבית ספרי.
מי יוביל את השינוי? מורים בחזית הפדגוגיה
מובילי החדשנות הפדגוגית הם המנהלים והמורים בבתי הספר.
מורים מובילי חדשנות הם מורים שהופכים למנחים ומתווי דרך, יוצרים תהליכי למידה בעבודת צוות שיתופית והופכים את התלמידים לשותפים בתהליכי הלמידה וההוראה.
אנו מאמינים כי ככל שהאדם אקטיבי יותר ושותף בעשייה – כך הוא חש משמעותי יותר ושייך. ככל שנאפשר למורים ולתלמידים מרחבים של יצירה ופעילות – כך הם יחושו שייכים ויהיו מלמדים ולומדים פעילים.
לשם כך פיתחנו באגודה את תכניות פיתוח מקצועי למורים.



שינוי הפרדיגמה
הטמעת תהליכי תקשוב מזמנת הסתכלות מחודשת על הנחות היסוד הפדגוגיות שלנו, ועל דרכי ההוראה והלמידה בבית הספר:
מהם היתרונות הייחודיים שמעניקה הפדגוגיה הדיגיטלית לתהליכי הלמידה וההוראה בכלל, ובתחומי דעת מגוונים?
פרדיגמה מסורתית | פרדיגמה חדשנית |
---|---|
תלמידים צריכים לשמוע את המורה מלמד ומסביר את כל החומר | תלמידים מאתרים את ה"חומר" ממגוון מקורות מידע, לומדים ושואלים. המורה מדריך מייעץ ומנחה את התהליך |
תלמידים צריכים לסכם את התהליכים שמתרחשים בשיעור ואת דברי המורה | תלמידים שותפים פעילים בבניית תהליך הלמידה, שואלים שאלות מעניינות ופוריות ומחפשים את התשובות בעצמם, המורה משמש כמארגן, מתווך ומאפשר את תהליך הלמידה |
הסברי המורה חיוניים להבנת החומר הנלמד על ידי התלמידים | תלמידים מחפשים הסברים שונים, פרשנויות ומאמרים, ממזגים את המידע ומביאים את ההסברים לפני כלל תלמידי הכיתה |
כל תלמיד צריך מחברת כדי להבטיח שכל החומר הנלמד ירוכז בה. אם תלמיד לא כותב משמע שאינו מבין ולא מפנים. | תלמידים עובדים בשיתופיות ובונים מחברת אחת שכולם תורמים לה. |
שעות רבות של למידה בבית הספר הם המפתח להצלחת התלמידים | התלמיד לומד עצמאי, הלמידה מתקיימת בכל מקום ובכל זמן |
מבנה יום הלימודים מורכב משיעורים בעלי אורך קבוע וממגוון של מקצועות לימוד שחוזרים על עצמם במהלך השבוע (למידה במנות קצובות וקטנות). | יום לימודים גמיש, המחולק לפחות דיסציפלינות ומורכב ממחקר וכתיבה. |
המורה בונה מראש את קצב התקדמות השיעור הנושא וההספק | תפקידו של המורה ליצור הקשרים בין הצגות התלמידים לבין הדיונים והעבודות העצמיות וליצור תמונה כוללת .להראות את הקשר בין נקודות המבט השונות |
רוב הזמן נמצא ברשות המורה. הזמן שעומד לרשות התלמידים הוא יחסית קטן. הזמן שהם מקבלים לעבודה לא תמיד מוגדר. חלק גדול מהשיעורים מתנהלים בשיטת הפינג-פונג בין מורה לתלמיד. | זמן המורה מתקצר התלמידים מתחילים למידה עם הצלצול עוד לפני שהמורה מגיע לכיתה. לתלמידים חלק גדול יותר מזמן השיעור. דיונים מובלים ע"י תלמידים. במהלך השיעור מוצגים תוצרים והפעלות. התלמידים לוקחים אחריות על ניהול השיעור: משימות חדשות הקשורות להבחנה בין עיקר לתפל, מה מעניין או מה דורש הסברים. התלמידים לוקחים אחריות על ניהול יחידות הוראה, תוך דגש על שיתוף כל התלמידים בתהליך. |