ענבר – מסלול לתלמידות בכיתות ז'-י"ב

"ענבר" הינו מסלול בית ספרי חדשני שמטרתו לקדם בנות לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן, להצליח ולהצטיין בהיבט הלימודי, הערכי והחברתי.

כמסלול חילוני ממלכתי, "ענבר" מבקש לייצר מרחב המאפשר לתלמידות הזדמנות שווה להתפתח ולצמוח לנשים משמעותיות ומשפיעות, המנסחות את דעתן באופן ברור ומנהיגות את עצמן מתוך בטחון ביכולותיהן.

"ענבר" שואף ליצור קהילה של תלמידות, צוות חינוכי ומשפחות הרואות בחינוך אמצעי לשינוי חברתי , ואשר מפתחת בקרב חבריה רגישות חברתית וסולידריות.

בתפיסתנו, חברות תמיכה ושותפות הן מפתח לביטחון עצמי, אומץ לב, הישגים לימודיים והצבת יעדים לחיים מלאים ומשמעותיים.

מרחב הלמידה:


החזון החינוכי של "ענבר" מתורגם לתפיסה פדגוגית בה החשיבה המגדרית מתפקדת ככלי חינוכי המתבטא בכל ההיבטים של העשייה הבית ספרית, הגלויה והסמויה, הפורמלית והבלתי פורמלית.

למי המסלול מתאים?

"ענבר", פונה לנערות העולות לכיתות ז' וי' שמגלות עניין בפיתוח אישי, מעורבות חברתית ובעלות ניצוץ של מנהיגות ואשר נכונות להתחייב לתכנית לימודים מאתגרת. המסלול יפתח במסגרת בית ספרית קיימת, כמסלול נפרד בשנת הלימודים תש"פ.

האגודה לקידום החינוך וצוות ההקמה:

האגודה לקידום החינוך נוסדה בשנת 1962 במטרה לצמצם את הפערים החברתיים והחינוכיים בישראל ולטפח מצוינות לימודית וערכית בקרב בני נוער.

לאגודה 14 מוסדות חינוך על יסודיים - בתי ספר ופנימיות בירושלים וברחבי הארץ, ובנוסף היא יוזמת, מפתחת ומפעילה תכניות פדגוגיות חדשניות ופרויקטים חוצי-עולם בתחום העלייה והקליטה.

לאגודה ניסיון רב ועשיר בפיתוח מודלים חינוכיים ייחודיים המאפשרים לתלמידות ולתלמידים למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולקדם את השתלבותם בחברה הישראלית.

FAQ / שאלות נפוצות

1למה רק בנות?
  • נשים ובנות ימלאו את כל התפקידים, ויובילו בכל המקצועות והתחומים
  • נטרול ההתעצמות המגדרית המאפיינת את החברה המעורבת בגיל ההתבגרות, וגורמת לחיזוק של ההבניות המגדריות
  • סביבת למידה ממוקדת למידה ומפתחת מסוגלות אישית באמצעות עידוד לחשיפה והתנסות בתחומים חדשים
  • אחיות (sisterhood) כמקור חשוב לעוצמה
2כיצד בית הספר יכין את התלמידות בצורה מיטבית לעולם המורכב מנשים וגברים?
התפיסה של 'ענבר' היא כי ההפרדה היא זמנית, ומטרתה איננה לבודד את הבנות מהבנים, אלא לספק להן מקום "נקי מרעשי רקע" פנימיים וחיצוניים, שיאפשר להן בחירה נכונה וביטוי מדויק לעצמן. מחקרים מראים שאין השפעה של לימוד בבית ספר נפרד על היכולת להיות במערכות יחסים, אלא להיפך. כאשר נשים צעירות אלה יעברו תהליך של בירור אישי ופיתוח מודעות וזהות הן יגיעו לכל סיטואציה עתידית של מפגש עם המין השני, מצוידות בביטחון, בידיעה ובדיוק של הרצון שלהן ובאמירה ברורה של דעתן והרגשתן. בנוסף, יצור בית הספר מרחבי למידה מעורבים לתלמידות ותלמידים, ויעודד אותן לקחת חלק בפעילות בלתי – פורמלית מעורבת מגדרית.
3האם המודל של בית ספר נפרד לנערות זכה להצלחה ברחבי העולם?
בשנים האחרונות מוקמים יותר ויותר בתי ספר מסוג זה בעולם, ציבוריים ופרטיים. בוגרות בתי ספר אלו, דיווחו כי אותגרו להישגיות, שלאחר מכן באה לידי ביטוי בבחירת דרכן האקדמאית והמקצועית, יותר מחברותיהן בבתי ספר מעורבים. הן הביעו שאיפות גבוהות יותר ומוטיבציה רבה יותר להצלחה בהמשך. תלמידות אלה נטו להיות מעורבות יותר בפעילויות המכינות אותן לחיים לאחר בית הספר. הן מדווחות כי הן מרגישות בטוחות להביע דעה ולהחליף דעות, כיוון שלמדו בסביבה מאפשרת כזו. בוגרות בתי ספר נפרדים הגיעו עם יותר עניין בתחומי ההנדסה ועם בטחון רב יותר בנושאי מתמטיקה וטכנולוגיה. בנוסף התגלה כי בוגרות בתי ספר כאלה הראו נטייה גדולה יותר להשתתף בפעילויות בקולג’ ובאוניברסיטה שאינן קשורות דווקא ללימודים ונטייה למעורבות פוליטית גדולה יותר בהמשך דרכן.הבוגרות דיווחו על בטחון רב יותר בהתנהלות בעולם, מתוך היכרות משמעותית עם עצמן ועם רצונותיהן. הן טענו שסביבת בית הספר אפשרה להן למצוא את הקול שלהן, ללמוד להביע אותו ולדעת לבחור את מה שנכון עבורן. לדוגמא מתוך בית ספר ציבורי לבנות בארה"ב: http://galsinc.org/in-practice/
4מה מספרות בוגרות של בתי ספר לנערות בעולם?
  • הבוגרות מעידות כי אותגרו להישגיות, שבאה לידי ביטוי בבחירת דרכן האקדמאית והמקצועית, יותר מחברותיהן בבתי ספר מעורבים
  • הבוגרות מביעות שאיפות גבוהות יותר ומוטיבציה רבה יותר להצלחה בהמשך
  • הבוגרות מעריכות את עצמן יותר אקדמית, אינטלקטואלית, יכולת כתיבה ודיבור לפני קהל
  • הבוגרות בעלות עניין בתחומי ההנדסה והן בעלות בטחון רב יותר במתמטיקה ומחשבים
  • הבוגרות מראות נטייה גדולה יותר להשתתף בפעילויות בקולג’ ובאוניברסיטה שאינן קשורות דווקא ללימודים ונוטות למעורבות פוליטית גדולה יותר בהמשך דרכן.

תגובות למודל של בית הספר:

ד"ר גלית דשא, מרצה, לשעבר מנכ"לית שדולת הנשים


השיח המתפתח עתה הוא חדשני מאד ואין לראות בו תמיכה בהפרדה מגדרית, להיפך, הוא מודל שמרחיב אפשרויות".

בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי חוץ בחברת אינטל


"כיוון ששנים רבות של תכניות לא הניבו תוצאות, אני מאמינה כי כדאי ושווה לנו להקים בית ספר כמו ענבר. ניסוי/פילוט שלא היה כמוהו, יכול לשנות את המפה החברתית שלנו. מהיכרות הקצרה שלי עם הצוות המקים, אני מאמינה שיקום בית ספר פלורליסטי, שידאג שהנערות שבו לא תהיינה מבודדות מהחברה, ותתנסינה באתגרים שמציבים להם החיים האמתיים בחברה הטרוגנית"".

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אונ' בן גוריון:


"אני מסכימה עם הצורך להקים מסגרת ייחודית ומצוינת שתאפשר לנערות הזדמנות ראויה לפתח את מלוא הפוטנציאל שלהן. אני מצפה שבית ספר יעודד נערות לפרוץ אזורי הנוחות והתכתיבים החברתיים ויקנה לתלמידות את הנדרש להשתלבות בעולם התעסוקה העתידי והחברה בכלל – בעמדות השפעה והחלטה".

נשמח לשוחח, לענות על כל שאלה וכן להגיע אליכם לחוג בית לשיחה פנים מול פנים.

הדס רייס: 054-6448811

מרים אשרף ליבוביץ: 050-6819053

בוקר פתוח להיכרות יתקיים ביום שלישי, 4 בדצמבר בשעות 10:00-12:30

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.