יישום החדשנות הפדגוגית במוסדות האגודה

הפדגוגיה הדיגיטלית הולכת ונבנית על בסיס כלים טכנולוגים שמתחדשים חדשות לבקרים. ההמשגה הפדגוגית המדוייקת ויצירת מכלול של מבנה הלמידה מצויים בתהליך של התהוות.

כרגע אנחנו מנסים לשלב את תהליכי התקשוב בתוך מבנה הכיתה הרגילה ובית הספר המסורתי. אולם הפדגוגיה הדיגיטלית מאפשר צורות חדשות של למידה ויצירת מרחבי למידה אשר חוצים ויוצאים מדלתות הכיתה ויוצרים רצף של למידה המתרחש גם מחוץ לבית הספר .

מורים שמובילים את תהליכי התקשוב ומתנסים באופן יומיומי בשינוי בדרכי ההוראה, מבינים לעומקם את תהליכי השינוי שעוברים עליהם כמורים ועל תלמידיהם. לכן תפקידם כמעצבים ומגבשים את תהליכי הלמידה החדשים הוא מרכזי. הם למעשה המגשרים בין העולמות, ותפקידם הוא ליצור את הנתיב שיוביל לחדשנות בתהליכי הלמידה תוך ניצול יתרונותיה של הפדגוגיה הדיגיטלית.

מורי האגודה מתנסים כל העת בפיתוח הרעיונות וביישומם הלכה למעשה בכתות שלהם, בתחומי דעת שונים.

בבית ספר בויאר כבר מיישמים כמה מהתכניות החדשניות שפותחו, המשלבות בין פדגוגיה לטכנולוגיה, בעזרת הכלים של גוגל: GOOGLE APPS FOR EDUCATION - GOOGLE CLASSROOM.

ניתן כבר עתה לזהות שינוי משמעותי בתהליכי הלמידה. להלן כמה דוגמאות:

"הלוח לא נמחק אף פעם" – שילוב בין הוראה בכיתה לבין הכיתה הווירטואלית

רוב המורים בבית הספר משלימים את ההוראה בכיתה בעזרת תהליכי למידה בסביבה הווירטואלית המתקיימים מחוץ לשעות השיעור. כך, הלמידה מקבלת אופי שיתופי ואיננה מוגבלת למפגשים בכיתה בלבד.

במרחב הווירטואלי המורה יכול להקצות משימות לתלמיד או לקבוצות תלמידים, לקיים דיונים שיתופיים ואינטראקציה עם התלמידים. כך הוא גם יכול לזהות את התלמידים המשתמשים במרחב ליצירת ידע חדש, לשמירה על ידע שנוצר במהלך דיונים בכיתה ולהעשרת מקורות המידע.

למידה מבוססת חקירה בסביבה דיגיטלית

השימוש במרחב הווירטואלי מסייע ללמידת החקר ואף להפקת תוצרים מסוג חדש. למשל, במסגרת ההערכה החלופית בלימודי ההיסטוריה חקרו תלמידי בית הספר קהילות יהודיות ובנו אתרים לקהילות יהודיות שנכחדו בשואה.

למידה שיתופית

תלמידי מגמות ההיסטוריה מקיימים למידה שיתופית הכוללת יצירת ידע משותף ושיתוף בידע קיים, בעזרת המחברת השיתופית בסביבת google classroom.

למידה מבוססת חיפוש במודל – המורה כמנחה

בשיעורי האזרחות בשכבה ט' נעשה שימוש במודל, המאפשר בניה, גילוי ויצירה של ידע על ידי התלמידים עצמם, תוך מעורבות דיאלוגית של המורה. התלמידים "בונים מדינה" על סמך מקורות פילוסופיים וכך נחשפים לחומר הלימוד תוך הבנה מעמיקה של הצורך בכל אחד ממרכיבי הלאום, המדינה והדמוקרטיה.

"תלמידים מלמדים תלמידים"

במסגרת שיעורי תנ"ך והיסטוריה לקראת מבחני הבגרות התלמידים מפתחים עקרונות למהלך שיעור מיטבי, חוקרים נושא שבחרו ומלמדים את חבריהם.

"סייבר גיאוגרפי"

במסגרת מגמת הגיאוגרפיה עובדים התלמידים עם מערכות מידע גיאוגרפיות (GIS), חוקרים את סביבת מגוריהם, מזהים בעיות ודילמות ונותנים להם ייצוג מרחבי כבסיס לחיפוש פתרונות.

מרכז למידה לפיתוח למידה שיתופית ומצויינות במתמטיקה

הלמידה השיתופית והפרואקטיבית באה לידי ביטוי במרכזי למידה למתמטיקה, המיועדים לתלמידי כיתות ט' – י"ב שלומדים ברמה של 4 או 5 יח"ל. במרכז מתאמנים בפתרון בעיות מתמטיות מורכבות.

התלמידים עובדים בצוותים כדי להגיע ביחד לפתרון. הדיון ביניהם מעודד חשיבה יצירתית ומשפר את תחושת המסוגלות שלהם. לעזרת צוותי הלימוד עומדים תלמידים משכבות גבוהות יותר, בוגרי בית הספר וסטודנטים, וכן צוותי למידה מקבילים.

בשנת הלימודים תשע"ו הצלחנו להכפיל את מספר התלמידים שניגשו ל-5 יח"ל במתמטיקה בכתות י"א (המספר עלה מכ- 40 תלמידים בשכבה בעבר ליותר מ- 80 תלמידים שעברו בהצלחה את הבחינה). כמו כן קטן מספר התלמידים שניגשו ל- 3 יח"ל. בסך הכל, בשכבת י"א ניגשו כ- 70% מהתלמידים ל- 4-5 יח"ל במתמטיקה.

מרכז מב"ת – "מעשה במחשבה תחילה" ("מייקינג")

במחצית השנייה של שנה שעברה התחלנו ביישום תוכנית "מייקרים" לכיתות ט' והשנה אנו מיישמים ומפתחים את התכנית בשכבות ז' ח' וט' בהנחיית רכז שמתמחה בנושא.

העולם של היום הינו דינמי, מהיר, משתנה תמידית וחסר וודאות, מערבב תחומי דעת ועם ידע זמין תמיד. בעולם כזה נדרשת למידה פעילה, כזו שנותנת לתלמיד כלים להפוך את הידע התיאורטי למעשי, מעודדת הן חשיבה ביקורתית והן חשיבה חדשנית ויצירתית, כזו שתביא את התלמיד לזיהוי של בעיות ובהמשך – למציאת פתרונות לא שגרתיים.

עולם המייקינג מאמן את התלמיד ואת המורה להיות לומד עצמאי על ידי קידום מספר עקרונות יסוד:

א. הלמידה נעשית מתוך עניין ורלוונטיות של הנושא לתלמיד.

ב. הלמידה נעשית בשיתופיות.

ג. הלמידה משלבת חקר ואוריינות.

ד. הלמידה מיישמת תהליך של ניסוי וטעיה עד להגעה לתוצר ראוי. הכישלון הוא חלק מהתהליך אך אינו סופי כי אם שלב ביניים.

ה. הלמידה משלבת התמודדות של התלמיד עם אתגרים טכנולוגיים שונים.

ו. הלמידה היא תהליך שסופו אינו ברור, לא למורה ולא לתלמיד, אלא רעיון מתפתח.

ז. הלמידה הינה עצמאית, בהובלת התלמידים.

ח. הלמידה יוצרת תלמיד בעל אחריות חברתית וקהילתית בסביבתו.

חדשנות פדגוגית בבית ספר דרור

חדשנות מתרחשת גם בבית הספר דרור, ולהלן שתי דוגמאות:

שילוב וידאו בהוראת מתמטיקה ככלי לפיתוח תהליכים מטא קוגניטיביים והערכת תלמידים

בבית הספר נוסה כלי להערכת הישגים במתמטיקה: תלמידים קיבלו תרגיל מתמטי ועליהם היה לצלם את עצמם פותרים אותו, תוך שימת דגש על תהליכי החשיבה שהובילו אותם לפתרון.

התהליך היה מוצלח מאד והוכיח את עצמו כמקדם הבנה ולמידה משמעותית. בנוסף, הוא גרם לתלמידים שבדרך כלל לא מצליחים בכלי ההערכה המסורתית, לבוא לידי ביטוי.

שילוב משחוק בהוראת המתמטיקה

דוגמה נוספת לחדשנות שבאה לידי ביטוי בהערכה חלופית ניתן למצוא בהוראת המתמטיקה בכיתה ט': התלמידים התבקשו השנה לבנות משחק שידגים את העיקרון הפרבולי בטבע.

ההתגייסות הייתה מדהימה, ותלמידים רבים, שבדרך כלל מתקשים עם ההערכה המסורתית, באו לידי ביטוי מרבי בדרך זו.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.